Geschiedenis

In 1920 werd door de firmanten Gelderman de Stichting  voor Ontwikkeling en Ontspanning (SOO) opgericht (in 1979 gewijzigd in de Gelderman Stichting). In dat jaar doneerde de textielfamilie, waar de stichting later naar vernoemd werd, 100.000 gulden, bedoeld voor de Oldenzaalse gemeenschap en 100.000 gulden voor de bouw van een bad- en zweminrichting.

Het intitiatief tot oprichting van de stichting komt voornamelijk voort uit de onvrede over de religieuze scheidingen in Oldenzaal. De medewerkers op kantoor bij Gelderman waren niet van katholieke huize. In hun vrije tijd hadden ook zij behoefte aan ontspanning. De protestantse gemeenschap had behoefte aan organisaties zonder RK signatuur. Ook was van belang dat de  de oprichting van de stichting de verhoudingen met de arbeiders ten goede zou komen. Met hulp van de stichting zijn toen verenigingen opgericht als de tennisvereniging Ready, die een plek kreeg bij het park, de plaatselijke hockeyvereniging, voetbalvereniging Oldenzaal, Oldenzaalse Zwem- en Poloclub (OZ&PC) en Semper Crescendo (opgericht in 1892 en al jarenlang ondersteund door de firmanten Gelderman).  De bouw van  de bad- en zweminrichting aan de Steenstraat stamt uit 1924. Niet alleen bedoeld om te kunnen zwemmen, maar ook voor de wekelijkse douchebeurt. Woningen beschikten in die jaren immers niet standaard over een bad of douche.

Het park, de jachtopzienerwoning, het koetshuis en de villa werden in 1947 door de  Gelderman NV geschonken aan de Stichting  voor Ontwikkeling en Ontspanning. Het park was  destijds 9 hectare groot. Tot op heden wordt het park door de Gelderman Stichting onderhouden. Door de functie en het behoud van het erfgoed ziet de Gelderman Stichting het als een verplichting het in goede staat te houden. De jachtopzienerwoning wordt door de stichting verhuurd. Deze woning direct achter de toegangspoort van de Engelse tuin, is in 2006 grondig gerenoveerd en gerestaureerd. Het koetshuis werd eind vorige eeuw gerenoveerd. De villa is door de stichting eerst nog verhuurd, waarna hij in 1957 afgebroken werd vanwege de slechte bouwkundige staat.

Reacties zijn gesloten.