Jachtopzienerwoning

Architect Karel Joan Muller bouwde in 1893 de jachtopzienerwoning bij villa Kalheupink in opdracht van H.J.H. Gelderman. Voor de jachtopziener en tevens toezichthouder op het park liet hij deze woning, die geïnspireerd is op de Duitse vakwerkstijl, bouwen bij de ingang van het park. Na de jacht gingen de fabrikanten hun maaltijd en borrel nuttigen in de villa. De zogenaamde kloppers en helpers tijdens de jacht gingen naar de jachtopzienerwoning om daar een borrel te drinken op de goede afloop. De woning is momenteel een gemeentelijk- en rijksmonument.

De jachtopzienerwoning wordt door de stichting verhuurd. De woning direct achter de toegangspoort van de Engelse tuin, is in 2006 grondig gerenoveerd en gerestaureerd. Dit rijksmonument werd door de stichting te huur aangeboden nadat de zoon van de laatste jachtopziener Hendrik Gosenshuis de woning had verlaten. De woning is ‘open’ gelegen in het park en zichtbaar voor bezoekers.

jachtopzienerwoning

Reacties zijn gesloten.